התקשרו אלינו : 052-6928897 - המייל שלנו - shrem2626@gmail.com - בדיקה ראשונית ללא תשלום

התקשרו אלינו :
052-6928897 | 077-7065276
המייל שלנו - shrem2626@gmail.com
בדיקה ראשונית ללא תשלום

גרפולוגיה משפטית – כיצד קובע הגרפולוג האם החתימה מזויפת

כאשר פונים אלי בנושא אימות והשוואת כתב יד וזיוף חתימה על צ'ק, שטר חוב, צוואה או חוזה, חובת ההוכחה בד"כ חלה על התובע אלא אם כן בית המשפט קובע מומחה מטעמו ושני הצדדים ממנים את עלות חוות הדעת הגרפולוגית משפטית. במידה והתובע רוצה להוכיח שכתב היד או החתימה הינם של הנתבע, קרוב לוודאי שמספר המסמכים יהיה מצומצם אלא אם בית המשפט יוציא צו המורה על שיתוף של הנתבע  עם המומחה (יש לקחת בחשבון שלא תמיד הנתבע ישתף פעולה).

כדי לבצע חוות דעת גרפולוגית משפטית בזיוף צ'ק ניתן לבדוק כמה אלמנטים בעלי משמעות והם:

1 . כתב היד.

2 . כתיבת המספרים.

3 . חתימה – האם היא מזויפת או לא.

לבית המשפט ישנם כמה דרכי גישה לבדוק האם החתימה של פלוני על גבי הצ'ק שייכת לו או שמא זויפה.

1 . עדות ישירה – במידה וישנם ספקות או חוסר וודאות אז פשוט שואלים את פלוני האם אתה חתמת על הצ'ק..

2 . בית המשפט הוא זה שקובע האם חובת ההוכחה מוטלת על התובע או הנתבע, ע"י גרפולוג מומחה מטעמו, באימות והשוואת כתב יד וחתימות (לכן צריך לבחון נקודה זאת לפני שמתחילים תהליך זה).

כתב היד משתנה במהלך השנים ולכן חשוב שלמומחה יהיו מסמכים הפרוסים על גבי שנים רבות כדי שיוכל להוכיח שאכן ישנם דפוסי כתיבה שחוזרים על עצמם למרות פער השנים של המסמכים השונים.

בנוגע למסמך השנוי במחלוקת, רוב הסיכויים שהוא יהיה אצל הנתבע (לא תמיד תלוי בסוג המסמך).

לכן, ישנה נקודה מאוד משמעותית שחשוב לציין ולרוב מדלגים או שוכחים אותה והיא, "בקשת המסמך המקורי". באמצעות עו"ד התובע יש לבקש  במכתב את המקור כדי לקבל חוות דעת ראשונית של המומחה. במידה והנתבע אינו מעוניין מכל סיבה, אפשר לבצע בדיקה ראשונית אצל המומחה ולבקש ממנו מכתב שיהיה מיועד לעו"ד של התובע, הוא יצרף בקשה לבית המשפט ואז קרוב לוודאי שנקודה זאת תבצע את העבודה.

חשוב לבצע בדיקה במסמכים המקוריים השנויים במחלוקת, היות והנקודה המרכזית היא,  בדיקת היחס בין חלקי החתימות השנויות במחלוקת לבין החתימות האותנטיות.  לפניכם נקודות נוספות:

איכות הקו ועצירות

אחת הבעיות היסודיות והמהותיות היא לא הסטייה מהצורה אלא איכות כתב היד, לדוגמא: היסוס, עצירות ושינויים של כיוונים לא מוסברים. כדי שאדם יוכל ליצור זיוף מושלם הוא חייב להיות בעל מיומנות בשרירים שלו ואף חייב להתעלם מאפיוני הכתיבה  הרגילים שלו ולכן נקודה זאת בלתי אפשרית. כמו כן, אחד הסימנים הבולטים בזיוף הוא איכות הקו. המזייף רושם בקצב איטי/מהיר יותר ולכן רואים  שנקודה זאת פוגעת באיכות קו כתב היד, הספרות והחתימה ולעיתים אף ניתן  לראות גם סימני רטט או מעצורים.

משמעות לחץ כתב היד, הספרות והחתימה

אחד מהאלמנטים החשובים ביותר בבדיקה גרפולוגית משפטית במסמכים מקוריים בלבד, היא החריטה שמותיר כלי הכתיבה בעברו השני של הנייר, מידת הלחץ, העומק, כמות  הדיו הנשארת  ולמבנה הקו הנוצר כתוצאה ממידת לחץ הכתיבה.

כאשר עורכים השוואה בין לחץ כתב היד, המספרים ובחתימות במסמכים השנויים במחלוקת, לבין לחץ הכתיבה של המסמכים המאומתים,  ניתן להבחין האם קיימת  התאמה בין לחץ הכתיבה ולמבנה הקו . נתונים הללו יחד עם נתונים נוספים יכולים להוכיח שאדם אחד חתם, כתב ורשם את המספרים על כל המסמכים הללו.

הערה – כל הכתבה הזאת נכתבה מתוך ניסיוני המקצועי שנצבר במהלך השנים,  אולם ישנם עוד מס' רב של נקודות שלא נרשמו  והן נבדקות במהלך חוות דעת גרפולוגית משפטית. רוצים לקבל יעוץ ובדיקה ראשונית ללא תשלום? התקשרו עכשיו 0526928897

Scroll to Top
גלילה למעלה דילוג לתוכן